|
|
|
Дорогие коллеги! Если вы используете мои идеи в своих работах, делайте, пожалуйста, ссылки! Так приятно видеть, что твои идеи кто-то разделяет. И совсем грустно видеть куски своих опубликованных работ в чужих произведениях.
|
|
|
Потребительское поведение
|
|
|
Заимствование лучших практик и поведенческие рутины Рыжкова М.В. Заимствование лучших практик и поведенческие рутины / Проблемы современной экономики и институциональная теория: сборник тезисов докладов/под науч. ред. P.M. Нуреева. М.: Финансовый университет, 2016. С. 77-78.
|
|
|
|
|
Benchmarking and behavioral routines аа
|
|
|
|
Анализ понятия «потребительская рутина» как базового институционального конструкта Рыжкова М.В. Анализ понятия «потребительская рутина» как базового институционального конструкта // Общество и непрерывное благополучие человека: сборник научных трудов Международного научного симпозиума / под ред. Г.А. Барышевой, Л.М. Борисовой; Томский политехнический университет. – Томск: Изд-во Том. Политехнического ун-та, 2014. – С. 63-67.
|
|
|
|
|
Consumer Routine as a Basic Institutional Concept The article suggested connotation of the term "heuristics" specifically for the analysis of consumer decisions. We made a selection of social theories to explain the heuristic thinking, and in each of them we identified the economic effect of the existence of heuristics for consumer choice.
|
|
|
|
Рыжкова М.В. Связь цены и качества на рынке потребительских товаров // Известия ТПУ. 2013. Т. 323. №6. С. 74-80. ВАК, РИНЦ 0,211
|
|
|
|
|
Price-Quality Relations on Consumer Markets The category of quality includes not only objective parameters, but some intangible features that are hard to measure. Another issue is the complexity of the relationship between price and quality of goods. The main aim of the study is to identify the main types of signals about the goods’ quality in the consumer market and specifically to determine a list of main factors affecting the success of quality signaling by a firm, to reveal the mechanisms of these signals, to describe approaches to price-quality signaling on the experimental basis. As a result we found that relation between price and objective quality is rather unstable. A stable relationship exists only between price and subjective quality and what is more the latter is associated with brand. As a result the most profitable investments are not in improvement of objective characteristics but in promotion that means consumer manipulation.
|
|
|
|
Рыжкова М.В. Эвристики как экономический механизм принятия потребительских решений // Институциональная трансформация экономики: условия инновационного развития: сборник статей по материалам III Международной научной конференции (Новосибирск, 24-26 октября 2013 г.) / отв. ред. Г. П. Литвинцева; ред. колл. М. В. Хайруллина, Н. В. Бозо, В. В. Мельников, А. В. Шмаков. Новосибирск: Изд-во НГТУ, 2013. С. 205-208.
|
|
|
|
|
Consumer Routine as a Basic Institutional Concept The article suggested connotation of the term "heuristics" specifically for the analysis of consumer decisions. We made a selection of social theories to explain the heuristic thinking, and in each of them we identified the economic effect of the existence of heuristics for consumer choice.
|
|
|
|
Рыжкова М.В. Эволюция взглядов на гипотезу жизненного цикла // Известия ТПУ. 2013. Т. 322. №6. С. 61-64. ВАК, РИНЦ 0,211
|
|
|
|
|
Evolution of Views on Life-Cycle Hypothesis The article describes the orthodox Life-Cycle Hypothesis (LCH). The concept faces some phenomena of economic reality and we analyze how it respond to this challenge. One of the most prominent ways is to include behavioral incentives and change the background of LCH. We conclude that the concept evolves in the direction of reducing the requirements for rational subject.
|
|
|
|
Рыжкова М.В. Возможности теории ожидаемой полезности в описании потребительского выбора // Известия ТПУ. 2013. Т. 322. №6. С. 65-70. ВАК, РИНЦ 0,211
|
|
|
|
|
Opportunities of Expected Utility Theory in Explaining Consumer Choice Basic concepts of uncertainty are considered. Classification of uncertainty is listed. We reveal here main features of expected utility formation. In the article evolution of views on consumer expectations is described; we present a critical analysis of their potential in the description of consumer behavior. Here some cases of verification of SEU is mentioned. We conclude that Expected Utility Theory does not fit as an appropriate research tool of consumer choice and consumer behavior.
|
|
|
|
Рыжкова М.В. Иррациональное потреби-тельское поведение как предмет эконо-мической науки // Вестник ТГУ. Серия Экономика. 2012. №4 (20). С. 64-72. (ВАК)
|
|
|
|
|
Irrational Consumer Behavior as an Object of Economic Research We reveal and summarize sources of irrational behavior in humanitarian branch of science and practical level. The irrational behavior in economics is defined, we analyze different pros and contras of irrationality concept from the theoretical and practical point of view. It appears that neoclassical envelopment excludes irrationality from economics. We insist on the necessity of evolutionary developed mechanisms of decision making as a methodological approach to economic phenomena.
|
|
|
|
Рыжкова М.В. Анализ системы ограничений потребительского выбора // Известия ТПУ. 2012. Т. 621. №6. С. 77-81 (ВАК)
|
|
|
|
|
Failures of Rational Decision Making Theory We consider dominant neoclassical paradigm of economic man (Resourceful, Evaluative, Maximizing Man) and sum up the main eight directions of the claims to the neoclassical theory of rational choice concerning historical context, social context, method, mathematization, subject, goal setting, information restrictions, irrationality. For each of directions we show the most significant attempts of neoclassical paradigm to overcome its constraints. As a conclusion we state that the theory is in urgent need of appropriate alternative model of economic man.
|
|
|
|
Рыжкова М.В. Преимущества эвристик при принятии потребительских решений // Известия ТПУ. 2012. Т. 621. №6. С. 71-76 (ВАК)
|
|
|
|
|
|
Рыжкова М.В. «Провалы» теории рационального выбора // Вестник ТГУ. Серия Экономика. 2012. №3 (19). С. 23-32.
|
|
|
|
|
Failures of Rational Decision Making Theory We consider dominant neoclassical paradigm of economic man (Resourceful, Evaluative, Maximizing Man) and sum up the main eight directions of the claims to the neoclassical theory of rational choice concerning historical context, social context, method, mathematization, subject, goal setting, information restrictions, irrationality. For each of directions we show the most significant attempts of neoclassical paradigm to overcome its constraints. As a conclusion we state that the theory is in urgent need of appropriate alternative model of economic man.
|
|
|
|
Рыжкова М.В. Рациональность потребительского поведения в теории и на практике // Современные исследования социальных проблем. - 2012. - № 9. - URL: http://sisp.nkras.ru/e-ru/issues/2012/9/ryzhkova.pdf
|
|
|
|
|
Rationality of Consumer Behavior: Theory and Practice
|
|
|
|
Рыжкова М.В. Анализ методологических подходов в теории потребительского поведения // Известия Томского политехнического университета. – 2006. - №4. – Т. 309. – С. 207-213.
|
|
|
|
|
Analysis of Methodological Approaches in the Theory of Consumer Behavior
|
|
|
|
Рыжкова М.В. Теория рационального привыкания: современное состояние и перспективы развития // Известия ТПУ. – 2007. – Т. 311. - №6. – С. 105-111.
|
|
|
|
|
The Theory of Rational Addiction: State-of-the-Art and Development Characteristic features of the Rational Addiction Model are defined. Then main structure elements of the model are revealed. The development of addiction goes through stages: tolerance, reinforcement and withdrawal. The main problems of verification of the theory are shown. The most vulnerable for criticism aspects of the theory are emphasized. Directions of its further improvement are offered.
|
|
|
|
Рыжкова М.В. Теория рационального привыкания: современное состояние и перспективы развития // Известия ТПУ. – 2007. – Т. 311. - №6. – С. 105-111.
|
|
|
|
|
Concept of Risk Compensation in Determining the Value of Life It is not acceptable in everyday practice to talk about evaluation of a human life in money. But for practical reasons different scholars put forward ideas how to construct the value of life. In the article the focus is on the Willingness-to-Pay (to-Accept) Approach, in which monetary and utility-based appraisals are compared. Implications and main trends of the concept are discussed.
|
|
|
|
Рыжкова М.В. Взаимоотношения россий-ского бизнеса и потребителей: антикри-зисные схемы обмана // Вестник ТГУ (серия Экономика). –2011. – №4. – С. 56-67.
|
|
|
|
|
Relations between Russian Business and Consumers: the Anti-crisis Fraud Schemes We investigate main directions of changes in relations between business and consumers during economic crises 2008-2010. In the article background of frauds’ existence is revealed. We also show how crisis-proof actions and crisis-proof marketing can negatively affect consumer’s welfare. The article contains a collection of particular schemes that helped firms to increase profit and to avoid responsibility of poor product quality. Here we also give recommendations for consumer to diminish potential harm out of frauds.
|
|
|
|
Рыжкова М.В., Гармаева А.А. Макроэко-номический эксперимент как основа ре-формирования экономики // Известия ТПУ. - 2011. - Т. 319. - №6. - С. 5-9.
|
|
|
Рыжкова М. В. Эвристика как метод анализа потребительских решений // European Social Science Journal (Европейский журнал социальных наук). 2012. №1. С. 464-472.
|
|
|
|
|
Macroeconomic Experiment as a Basis for Economic Reforms
|
|
|
|
|
Heuristics as a Method of Analysis of Consumer Decisions The mainstream economic concept of rational maximizer and its relaxed form (bounded rationality) is not always confirmed on data. In this paper we propose an alternative titled “heuristic decision-making”. We consider the historical context of the formation of the concept in philosophy and mathematics. Also we discuss the possibility of application to practical decision-making. It is referred to the contradiction between the programmed and actual heuristics. The article analyzes the attempts to the inclusion of heuristic methods in economics. Also we distinguish the different meanings of the term "heuristic". One shade of meaning can be useful for the analysis of economic decision-making. In particular "applied heuristics" as a procedure for solving the problem, which can be used in a situation of uncertainty and unique situation of decision making to obtain a satisfactory solution.
|
|
|
|
|
Анализ финансовых аспектов качества жизни и экономической активности пожилых людей в Томской области Фролова Е.А., Кашапова Э.Р., Рыжкова М.В. Анализ финансовых аспектов качества жизни и экономической активности пожилых людей в Томской области // Сборник научных статей XIII Международной научно-практической конференции молодых учёных по региональной экономике. Екатеринбург: Институт экономики УрО РАН, 2015. – С. 314-320.
|
|
|
|
|
|
Потребительское поведение пожилых людей Рыжкова М.В., Маланина В.А. Потребительское поведение пожилых людей // Экономика и предпринимательство An international journal of economy & entrepreneurship 2015. Vol. 12 (ч.1). p. 1151-1154.
|
|
|
|
|
The article analyzes the characteristics of consumer behavior of people above working age. We outline the specifics of consumer behavior of Russian pensioners and the challenges they face at different stages of the process of consumption - information, decision-making and purchasing.
|
|
|
|
ЭКОНОМИЧЕСКИЙ ЭКСПЕРИМЕНТ
|
|
|
Рыжкова М.В., Гармаева А.А. Особенности формирования микроэкономической системы в ходе лабораторного эксперимента в формате устного двойного аукциона // Вестник Томского государственного университета. Экономика. – 2010. – №2 (10). – С.14-29.
|
|
|
|
|
|
Рыжкова М.В., Дукарт С.А., Кашапова Э.Р. Влияние когнитивных искажений на эффективность рыночного взаимодействия // Известия ТПУ. - 2010. - Т. 317. - № 6. - С. 12-17
|
|
|
|
|
Рыжкова М.В. Эксперимент в социальных науках: особенности применения в экономических и психологических исследованиях рыночного взаимодействия // Инновации в экономике: Сборник материалов V Всероссийского форума студентов, аспирантов и молодых ученых. Томск 17-21 мая 2010 г. – Томск: Томский государственный университет, 2010. – C. 188-189.
|
|
|
|
|
Ryzhkova M., Pleshakova I. Classroom experiment of financial market price bubble / Энергия молодых – экономике России: сборник научных трудов XI Международной научно-практической конференции студентов и молодых ученых. Ч. 2 / Томский политехнический университет. – Томск: Изд-во Томского политехнического университета, 2011. – С. 362-364.
|
|
|
|
|
Иваненкова Е.Д., Рыжкова М.В. Формирование безбилетника при производстве общественного блага: экспериментальный анализ // Современные проблемы науки и образования. – 2012. – № 5; URL: www.science-education.ru/105-7046 (дата обращения: 21.10.2012).
|
|
|
|
|
Рыжкова М.В., Иваненкова Е.Д. Экспериментальная проверка «трагедии общин» // Современные проблемы науки и образования. – 2013. – № 2; URL: http://www.science-education.ru/108-8820. ВАК
|
|
|
|
|
Иваненкова Е.Д., Рыжкова М.В. Формирование безбилетника при производстве общественного блага: экспериментальный анализ // Материалы Тринадцатой международной научно-практической конференции "Экономическая психология: современные проблемы и перспективы развития". СПб.: Изд-во ИМЦ "НВШ-СПб", 2013. С. 108-116.
|
|
|
|
|
Иваненкова Е.Д., Рыжкова М.В. Составление комплексного прогноза состояния рынка жилья в Российской Федерации // Современные проблемы науки и образования. – 2014. – № 3; URL: http://www.science-education.ru/117-13015
|
|
|
|
|
Ожидается: 1) Формирование эвристики в лабораторном экономическом эксперименте 2)Самоценность монополии
|
|
|
Рыжкова М.В., Кашапова Э.Р., Полонская М.C. Иерархические структуры, построенные по принципу финансовой пирамиды (на примере проекта Aimania) // Финансовая аналитика: проблемы и решения. 2013. № 25(163). С. 33-37. ИФ РИНЦ: 0,112.
|
|
|
|
|
Дукарт С.А., Рыжкова М.В. Гносеологические возможности использования экономической теории права для изучения трансформационной экономики // Вестник ВЭГУ. 2013. №3 (65). С. 38-42. ИФ РИНЦ: 0,014
|
|
|
|
|
Иваненкова Е.Д., Рыжкова М.В. Составление комплексного прогноза состояния рынка жилья в Российской Федерации // Современные проблемы науки и образования. – 2014. – № 3; URL: http://www.science-education.ru/117-13015
|
|
|
|
|
Автореферат диссертации на соискание степени кандидата экономических наук на тему "Социально-экономические факторы потребительского поведения"
|
|
|
|
|
Автореферат диссертации на соискание степени доктора экономических наук на теме "Теория рутинного потребительского поведения"
|
|
|
|
|
|
|
|
|